دلم تنگ می شود برایت دایی جان

ازدواج نکرده بود آن موقع ها. جوانی بود سی و چند ساله. قد بلند. رشید بود. خوش هیکل و خوش قیافه و باسواد. زبان می دانست و کتابخوان بود و مردمدار. مهربان. عاشقش بودم. همه آدمهای زندگی ام یک طرف. او یک طرف دیگر.

شوخ بود. لجباز. بد دهن نبود هیچ وقت. مهربان بود. خیلی مهربان بود. مقرراتی بود و به شدت نظم گرا. تا جایی که فریاد ما بچه ها و نوجوانها را در می آورد. ولی همه دوستش داشتند.

بزرگ فامیل بود. فامیلی به آن گندگی که نه سرش پیدا بود نه تهش. بزرگ بود اما هیچ وقت سوء استفاده نکرد از بزرگی اش. هیچ چیزی برای خودش نخواست. تا آخرین لحظه زندگی اش کار کرد و کار کرد. سخت گرفت به خودش و کار کرد.

نیمی از زندگی ام را مدیونشم. شاید حتی بیشتر. از کتابهایی که داشت. خط خوشی که داشت. احترام و ادبی که داشت. کتابهایی که برایم می خرید. احترامی که می گذاشت و اخترامی که به انتخابت می گذاشت.

همیشه احساس غرور کرده بودم از داشتن همچین آدمی در زندگی.

هیچ کس کامل نیست. صعف هایی دارد. کمی هایی دارد. اما می دانم که هیچ وقت نخواسته که عمدن بد باشد. نمی توانسته عمدن بد باشد. بزرگترین عیبش این بود که برای دیگران آنقدر به خودش سخت می گرفت که داد همه را درمی آورد. که خودش را نابود می کرد.

عمر تمام می شود به هر حال. ناراحت هستم. اما بیشتر عصبانی ام از دست خودش، که نابود کرد خودش را، و از دست آن بی شعورانی که احاطه اش کردند و با حماقت و خودخواهی شان، پیرش کردند.

دلم برایش تنگ می شود. جایش خالیست. آخرین باری که دیدمش، چند دقیقه ای، نوروز امسال بود، دم در خانه اش. عیدی داد بهم. من هم عیدی دادم بهش. می خندید و می خندیدیم. رسم نبود که کوچکی مثل من به بزرگی مثل او عیدی بدهد. اما دادم و با اصرار گرفت. می خندید. دوستش داشتم. دوستش دارم. همیشه برایم اسطوره ماند. حتی وقتی ضعفهایش را شناختم. لجبازی اش را شناختم. نابود کردن خودش را دیدم.

دلم تنگ می شود برایت دایی جان. دلم تنگ می شود برایت.

یک دیدگاه برای ”دلم تنگ می شود برایت دایی جان

  1. farid

    من هنوز چشم به راهم. که بیاید از پیچ خیابان کنار پارک. با همان پیکان سفید. با همان دست لرزان.

پاسخی بگذارید

