اردشیر و میرا و یک لذت کوچک در بعدازظهر گرم تهران

میرا«میرا» کتابی است فوق العاده که بعد از مدتها، مرا به عنوان یک خواننده پیگیر و حرفه ای سر شوق آورد.

یک روز بهاری، اوایل 85، تازه پول گرفته بودم از بانک و از انقلاب رد می شدم که دوباره ویر کتاب خریدنم گرفت! رفتم و طبق علاقه می گشتم دنبال ادبیات درست و حسابی، مخصوصا دنبال امریکای لاتین بودم، که چیز جدیدی درآمده یا نه، که نبود و ول می گشتم توی کتابفروشیها و برخوردم به جوان مودبی که پیشنهاد داد که بخوانمش، منهم که یا باید داستان کوتاه بخوانم یا رمان _ و اصلا نوول یا داستان بلند را نمی فهمم فرمش را_ هی جا خالی دادم و بهانه آوردم که آره، فرانسوی است و من خوشم نمی آید و دنبال داستان کوتاه هستم و از این جور مزخرفات- که مثلا نخرم!

جوانک اصرار می کرد و به نظر کتابخوان بود.. آخرش خریدم.. اما دلم پیشش نبود.

رفتم خانه و دادم به کسی که بخواند که از سرم باز کرده باشم کتاب را. و فردایش طرف می گفت که عجب داستانی است… بخوانش حتما.

باز هم نخواندم و کتاب را دادم به دو نفر دیگر که خواندند و من اصلا رغبت نمی کردم.. همه اش ناتورالیسم و سانتی مانتال بازیهای مسخره فرانسوی توی نظرم بود… و عجیب بود که کتاب نمی رفت… حتی به دزد ترین دوستم_که عمرا کتابی بگیرد از کسی پس نمی دهد_ دادم و خواند و پس آورد…

آخرش، غروب یک سه شنبه ای، زیر باد کولر، با یک ظرف گنده هندوانه، نشستم و یک نفس خواندم و لذت بردم…

فوق العاده است این کتاب… درست است که به هر حال کم نیست درش احساسات رقیقه، ولی نثر بسیار خوب، شخصیت پردازی عالی، فضاسازی اکسپرسیونیستی-سوررئال و ترتیب درست وقایع، به همراه ترجمه بسیار عالی لیلی گلستان، از داستان کریستوفر فرانک یک داستان روان ساخته… هیچ زحمتی ندارد خواندنش، هیچ اتفاقی قرار نیست بیافتد و هیچ چیزی قرار نیست بزور برود توی مخمان…

اگر دوست دارید داستان را برای خود داستان، این کتاب خوبی است. اگر فضاهای حسی را دوست دارید این کتاب خواندن دارد. نثرش خوب است و پرداختش عالی…

و در نهایت اگر دوست دارید کسی را، می توانید به عنوان یک حرکت عاشقانه، کتاب را بهش هدیه بدهید!!

__________

چون دوست دارم که لذت کشف، همیشه با خواننده باشد، داستان را تعریف نکردم…

__________

برای یادآوری این کتاب و لذتی که از خواندنش برده ام، باید از اردشیر تشکر کنم…

یک دیدگاه برای ”اردشیر و میرا و یک لذت کوچک در بعدازظهر گرم تهران

پاسخی بگذارید

